Temps  3 hores 28 minuts

2,6
5,2

Vista 1016 vegades, descarregada 74 vegades

a prop de Schin op Geul, Limburg (Nederland)

Prachtige wandeling aan weerszijden van het Geuldal tussen Schin op Geul en Valkenburg met een meanderende Geul, kasteel Schaloen, hellingbossen, de Däölkesberg met kalksteen groeves en de Kluis op de Schaelsberg, het droogdal Gerendal, en mooie vergezichten. Het startpunt is op de gratis parkeerplaats bij het station van Schin op Geul waar het traject Heerlen-Valkenburg en het Miljoenenlijntje samenkomen. Horeca vind je in Schin op Geul, bij kasteel Schaloen en in Valkenburg.
Vanaf de parkeerplaats loop je langs het spoor en het station, steek je het spoor over en daal je langs de Mauritius kerk af naar Schin op Geul. Je kruist de Geul en kiest dan een paadje langs de Geul en door graslanden richting Strucht. Hier steek je de rijksweg over en loop je het droogdal Gerendal in. Dit is een mooi stiltegebied. Langs de oostrand en het hellingbos loop je het dal in om een eindje verder weer langs het asfaltweggetje een stuk terug te lopen. Je loopt een stukje de westkant van het dal omhoog, en dan temidden van akkers over de Kapelkensveldweg richting Oud Valkenburg. Je kruist de rijksweg weer en loopt over de oprijlaan naar kasteel Schaloen. Voor het kasteel ga je rechts over het Schaloensvoetpad, een laan met grote bomen. Je kruist de Geul bij de Calvariegroep De Drie Beeldjes en volgt dan de onverharde weg langs de Geul en het hellingbos naar Valkenburg. Je loopt langs kasteel Oost, gaat het spoor onderdoor, en beklimt dan de noordhelling van het Geuldal richting de Kluis op de Schaelsberg met zijn kruiswegstaties en een prachtig uitzichtpunt over het Geuldal. Vanaf de Kluis daal je steil af richting spoorweg om daar weer een voetpad omhoog lang de kalksteengroeves van de Däölkesberg te kiezen. De kalksteengroeves zijn gedurende een groot deel van de wandeling van ver te zien en vormen een prachtig gezicht. Ook het uitzicht over het Geuldal is hier prachtig. Je loopt het pad langzaam omhoog langs het bungalowpark naar het Molenvoetpad dat eindigt op de weg Walem. Je loopt een stukje langs de weg en neemt dan het Walemerkerkvoetpad boven langs het bos en over een modderig glibberpaadje naar de weg Kerkeveld. Hier kruis je het spoor en ben je korte tijd later bij het startpunt.

Calvariegroep en bosweg langs Geul

Groep beelden bij een bruggetje over de Geul bij kasteel Schaloen.

Däölkesberg

Mooi gebied van Natuurmonumenten met de kalksteengroeves

Gerendal

Het Gerendal is een droogdal, stiltegebied en natuurgebied van Natuurmonumenten

Kapelkensveldweg

Veldweg tussen akkers richting Oud-Valkenburg

Kerkeveld viaduct

Viaduct over de spoorweg van Heerlen naar Valkenburg vlak bij het station Schin op Geul
Arquitectura religiosa

Kluis op de Schaelsberg

Kerkje/kluizenarij op de Schaelsberg met kruiswegstaties en een prachtig uitzicht over het Geuldal.

Mauritius Kerk Schin op Geul

Mauritius Kerk in Schin op Geul

Molenvoetpad

Dit pad voert de heuvel op bovenlangs de kluis richting Walem

Onderste Gerendalsweg

Voetpad aan de oostkant van het droogdal

Pad naar Molenvoetpad

Vanaf de Däölkesberg voert dit pad je terug richting Molenvoetpad

Rondom kasteel Schaloen

Je loopt hier om kasteel Schaloen over het Schaloensvoetpad, een laan met grote bomen
Parada de tren

Station Schin op Geul

panoràmica

Uitzichtpunt de Kluis

Prachtig uitzichtpunt bij de Kluis over het Geuldal

Voetpad langs Geul naar Strucht

Voetpad langs Geul en over graslanden naar Strucht

Walemerkerkvoetpad

Voetpad dat verderop overgaat in een blubberig voetpad tussen twee prikkeldraden en dan langs de bosrand op de heuvel boven Schin op Geul voert

8 comentaris

• Hensch 29/12/2019

He fet aquesta ruta  verificat  veure detalls

Mooi maar modderig 😣

Tjaart Molenkamp 29/12/2019

Bedankt Hensch, voor je review. Het hele heuvelland kan wat blubberig zijn in deze tijd van het jaar...

• guid 15/01/2020

He fet aquesta ruta  veure detalls

Mooie wandeling vandaag gedaan met mooie uitzichten

Tjaart Molenkamp 15/01/2020

Mooi Guid! Bedankt voor de review.

• Foto de Frenske =

Frenske = 03/05/2020

Bekend gebied voor mij zo te zien een mooie route.

Tjaart Molenkamp 03/05/2020

Klopt Frenske! Door een prachtig gebied...

• Erik Pokorny 03/07/2020

He fet aquesta ruta  verificat  veure detalls

Erg mooie en afwisselende route. Hoewel het de afgelopen dagen behoorlijk geregend heeft waren de paden niet modderig en goed begaanbaar.

Tjaart Molenkamp 03/07/2020

Bedankt Erik, voor de positieve recensie! Mooi dat je genoten hebt!

Si vols, pots o aquesta ruta.