Temps  4 hores 18 minuts

3,5
7,0

Vista 383 vegades, descarregada 15 vegades

a prop de El Torn, Catalunya (España)

Hoy no trasladamos al pueblecito del Torn , en la Garrotxa , queremos hacer la Ruta Salamina , vamos a pisar por los caminos y senderos que el prisionero de republicanos Rafael Sanchez Mazas , cofundador de Falange recorrió en su huida después de salvarse de un fusilamiento , escondido en la masía en ruinas de Can Carreres fue descubierto por tres jóvenes soldados republicanos que huían de la guerra , ayudándole a mantenerse vivo hasta que pudo irse para Madrid , posteriormente este también les ayudo salvándoles de la ejecución .
Salimos de detrás de la iglesia de Sant Andreu , Duli , Felipe y yo , por una carretera vecinal con marcas amarillas de una ruta de itinerania , mas tarde se trasforma en camino , subiendo por las faldas de la sierra de Cadamont hacia el Collell , antes visitamos el Oratori de la Mare de Deu , por toda la ruta vamos encontrando puertas de las cercas electrificadas , que volvemos a cerrar , adivinamos que nos iremos encontrando animales sueltos por los prados , pues si , varios caballos pastan en paz y armonía , así les dejaremos , unos pasos mas y nos estamos ante la magnánima construcción de estilo gótico y ampliada a lo largo del tiempo ,la que fue seminario por 1876 , cárcel militar en 1939 , colegio internado hasta 1998 , actualmente realiza las funciones de casa de colonias , multitud de jovencitos-as de todos los colegios disfrutan de estas instalaciones y de la naturaleza que los rodea , también en el veranos se hacen campus de tecnificación de diversas modalidades deportivas.
No lejos del Collell saliendo por la carretera GI 5244 , encontramos a mano izquierda una cruz de termino , en el otro margen de la crta existe una zona ajardinada , ahora muy abandonada y con los setos secos , en ella sabía de la existencia de una lápida en memoria de un soldado alemán Peter Ernst Harald, fusilado durante la guerra , pero han colocado otra recordando a Xevi Castellá alumno del centro muerto en accidente , a ambos DEP.
A pocos metros , hora margen izquierdo de la crta una senda nos lleva al monolito y cruz , esta vallada para evitar actos de vandalismo , instalados en recuerdo de unos fusilamientos republicanos , no lejos de este lugar empieza la historia de Soldados de Salamina donde Rafael Sánchez Mazas empezó a huir , novela escrita por Javier Cercas y llevada a la gran pantalla por David Trueba , volviendo a la actualidad bastante oscura por cierto , pero con el ánimo que el dialogo une pueblos , soluciona conflictos , que somos humanos ante todo , y que la piel desgarrada tarda mucho en curar , volvemos a la cruz de termino allí subimos hacia el cementerio de Ventatjol , cerrado con una gran reja , algunas lapidas , algunos nombres y la paz.
El próximo tramo del recorrido se hace por un camino , pedregoso y húmedo , en bajada , termina en un cruce donde un cartel nos dice que en el rio Ser existe una fuente , la Font de la Teula , que no localizamos , ahora andamos dirección norte , vemos una gran masía en ruinas instalada en las laderas de la sierra es Can Carreres donde Rafael se escondió por 1939 , oímos una musiquilla familiar , la que realiza el rio con el chapotear entre las rocas , sus riberas están sombrías y frescas , momento para el descansar y estirar las piernas . Lo bueno si es breve dos veces bueno , pero nuestro objetico siguiente es la ermita de la Mare de Deu de Loreto , y otra vez nos encontramos en el camino con este sol plomizo y molesto , se llega a esta ermita una vez cruzado el rio , por una senda que sube por la derecha , un altar y unos banco de madera en su interior , creemos que se está usando como refugio .
Los próximos kilómetros los andamos por la orilla de Ser , la sombra se alía con nosotros para vencer esta última etapa , los olmos , alisos , avellanos , y chopos adornados de madreselva nos hacen un clima primaveral , cruzamos los últimos prados con caballos y nos encontramos de nuevo en la carretera comarcal cerrando el circulo , hemos andado 13,2 Km . Ruta de Salamina realizada y …disfrutada.

Avui ens traslladem a la vila del Torn, a la Garrotxa, farem la ruta de Salamina, anem a caminar en els camins i senders que el presoner Rafael Sánchez Mazas, co-fundador de Falange Española va trapitjar en la seva fugida després de salvar d'un escamot d'afusellament, amagat a la masia de Can Carreres en runes va ser descobert per tres joves soldats republicans que fugiant de la guerra, ajudar a mantenir-se viu fins que pogués anar a Madrid, llavors això també els ajudarà a salvar-los de l'execució.
Sortim darrere l'església de Sant Andreu, Duli, Felipe i jo es una carretera de barri amb marques grogues d'un camí de Itinerànnia però més tard es converteix en camí, cap amunt de les vessants de la Serra de Cadamont al Collell, abans va visitar l'Oratori de la Mare de Déu, ruta sencera amb portes de tanques electrificades, que tornem a tancar, suposo que trovarem nosaltres animals excedint pels prats, donç si, diversos cavalls pasturen en pau i harmonia, així deixar-los, uns passos e més i ens estem davant del Magnànim edifici gòtic i ampliat en el temps, que va ser el seminari 1876, presó militar el 1939, col•legi internat fins al 1998, actualment realitza les funcions de casa de colònies, multitud de joves de tots les escoles gaudeixen d'aquestes instal•lacions i la natura que els envolta, també en els estius fam campus de tecnificacio de diversos esports.
No lluny de la sortida de la carretera GI 5244 Collell, es troba a mà esquerra una creu de terme, d'altra banda de la carretera hi ha un jardí, ara abandonat i amb tanques secs, zona que coneixia l'existència d'una làpida in memory de un soldat Alemany Peter Ernst Harald, dfusellat durant la guerra, però han posat un altre lapida que recorda al estudiant del centre Xevi Castellá mort en accident, a tots dos DEP.
A pocs metres, esquerra de la carretera un corriol que duu al monòlit i creu, estan tancats per evitar actes de vandalisme, instal•lats en memòria d'alguns soldats nacionals, fusellats per els republicans , no gaire lluny d'aquest lloc comença la història dels soldats de Salamina on Rafael Sánchez Mazas va començar a fugir, novel•la escrita per Javier Cercas i portat a la gran pantalla per David Trueba, tornant a la més fosca actualitat, però amb la intenció que el diàleg s'uneix a pobles, resol conflictes , que som humans primer de tot i que la pell estripatda pren molt de temps per curar, girem a la Creu de terme hi pugem al cementiri Ventatjol, tancat amb una gran tanca, algunes làpides, alguns noms i pau.
El següent tram de la ruta es fa per un camí, pedregós i humits, en descens, fins a una cruïlla on un rètol ens indica que al riu que hi ha una font, la Font de la Teula, que no podem localitzar, ara ens dirigim cap al nord, veiem una gran Masia en ruïnes instalada en els vessants de la Serra és Can Carreres on Rafael se amaga durant 1939, podem sentir una música familiar, que realitza el riu amb esquitxades entre les roques, als seus bancs són ombrívol i fresc, temps per descansar i estirar les cames. Bo si és breu dues vegades bo, però el nostre següent objectiu és l'ermita de la Mare de Deu de Loreto i de nou ens trobem en el camí amb aquest sol de plom i molest, s'arriba a aquesta ermita un cop travessat el riu , per un camí que puja a la dreta, un altar i un banc de fusta al interior, creiem que està sent utilitzat com a refugi.
Els propers quilòmetres que caminem per la vora del riu, aliats amb nosaltres per superar aquesta última etapa, els olms, verns, avellaners i pollancres adornats amb Lligabosc ens fan ombra i un clima primavera, Travessem la últims Prats amb cavalls i hem trobat de nou a la carretera regional tancant el cercle, han caminat 13,2 Km. Ruta de Salamina i... gaudir
  • Foto de Rio Ser
  • Foto de Forn de calç (runes)
  • Foto de Mare de Deu de Loreto
  • Foto de Masia de les Carreres (runes)
  • Foto de Bassa de la font de la Teula
  • Foto de Masia Cademont
  • Foto de Cementiri de Ventatjol
  • Foto de Creu dels fusilaments 30 gener 1930
  • Foto de Creu de Terme
  • Foto de Lapidas den Xevi y den Peter - Dep
  • Foto de Oratori de la Mare de Deu

Comentaris

Si vols, pots o aquesta ruta.