• Foto de Ruta 2 - Mont-roig, pedra a pedra
  • Foto de Ruta 2 - Mont-roig, pedra a pedra
  • Foto de Ruta 2 - Mont-roig, pedra a pedra

Coordenades 1389

Data de pujada 4 / de març / 2014

Data de realització de març 2014

-
-
94 m
1 m
0
3,0
6,0
12,06 km

Vista 4764 vegades, descarregada 57 vegades

a prop de Miami Platja, Catalunya (España)

CAT_Durant l'excursió resseguirem algun dels camins carreters del terme tot cercant unes petites joies de la arquitectura rural, les barraques de pedra seca. A Mont‐roig en trobem més de 100 d'aquestes barraques que tenen la particularitat d'estar construïdes tan sols utilitzant pedra, sense cap element d’unió, tot un art mil∙lenari.

La majoria de les barraques les construïen els mateixos pagesos de cada finca i el motiu principal era el d'aixoplugar‐se, protegir‐se de la pluja, del fred i també de la calor en les hores punta de l'estiu. I representava també una manera de despedregar els camps de conreu. Però no només calia protegir a les persones, també la mula calia aixoplugar, ja que no es podia posar malalta pel bé de l'economia familiar.

Però les barraques no són l’únic element de pedra en sec d’aquest recorregut: el camí del Casalot destaca per estar en bona part molt ben delimitat per imponents marges de pedra en sec, que impedien el pas del bestiar als conreus adjacents i permetien el pas de carros. Si ens hi fixem bé, en veurem les empremtes a la roca mare, dos solcs excavats a la roca viva a força de passar‐hi durant anys i anys.


ESP_Durante la excursión reseguiremos algunos de los caminos carreteros del término buscando unas pequeñas joyas de la arquitectura rural, las barracas de piedra seca. En Mont-roig encontramos más de 100 de estas barracas que tienen la particularidad de estar construidas tan solo utilizando piedra, sin ningún elemento de unión, todo un arte milenario.

La mayoría de las barracas las construyeron los mismos payeses de cada finca y el motivo principal era la de resguardarse, protegerse de la lluvia, del frío y también del calor en las horas puntas del verano. Y representaban también la manera de despedregar los campos de cultivo. Pero no sólo hacía falta proteger a las personas, también la mula hacía falta resguardar, ya que no se podía poner mala por el bien de la economía familiar.

Pero las barracas no son el único elemento de piedra en seco de este recorrido: el camino del Casalot destaca por estar en buena parte bien delimitado por los imponentes márgenes de piedra en seco, que impedían el paso del ganado a los cultivos adyacentes y permitían el paso de carros. Si nos fijamos bien, veremos las huellas de la roca madre, dos surcos excavados en la roca viva a base de pasar durante años y años.

Veure més external

1 comentari

  • Foto de vibare

    vibare 14/02/2016

    Hace un par de días intentamos realizar esta ruta. Nos sorprendió que no estuviera señalizada y tras pasar las vias del corredor del mediterraneo decidimos guiarnos por las marcas de la Ruta 7 - Terres Noves hasta llegar al punto (41,0528219-0,9404790), después de dejar a mano izquierda una barraca de Piedra Seca en espiral, y retomar ahí hacia la izquierda la ruta inicial; lo cual fue completamente imposible porque el camino se encuentra impracticable, lleno de arbustos y maleza, tanto que casi no se ven las paredes de piedra del propio camino.

Si vols, pots o aquesta ruta.