Temps en moviment  3 hores 51 minuts

Temps  4 hores 7 minuts

Coordenades 2992

Data de pujada 26 / de gener / 2020

Data de realització de gener 2020

-
-
490 m
262 m
0
4,1
8,1
16,24 km

Vista 4 vegades, descarregada 0 vegades

a prop de Premià de Dalt, Catalunya (España)

Pugem de Premià de Dalt a Sant Mateu, allà, seguint la pista de la cornisa arribem a la carretera que puja d'Alella, la creuem i pugem per sobre d'una urbanització fins a trobar el encreuament on és el dolmen de Gurri. Seguim la pista a l'esquerra i arribarem al dolmen de Castellruf i les restes del poblat ibèric, lloc on hi ha restes molt interessants històricament. Tornem pel mateix camí i finalitzem a la pista que baixa a Teià. Aquí o tornem a Premià per Sant Mateu o tornem per Teià i la pista del refugi o el Camí del Mig.
aparcament

Comença la pista que puja amb Sant Mateu.

cim

Sant Mateu.

panoràmica

Mirador de la cornisa.

Informació

Indicador.

fotografia

Altar del personatge més santificat a l'Argentina: el Gauchito Gil, bevedor, fumador i faldiller.

Gauchito Gil: quién fue, cuál es su historia y por qué es considerado un santo pagano: El Gauchito Gil es un santo popular al que se lo venera especialmente cada 8 de enero, conmemorando la fecha de su muerte en 1878. Cada 8 de enero una multitud celebra y muestra devoción por la figura del Gauchito Gil en la ciudad de Mercedes, en Corrientes. La historia detrás de su figura trae aparejada una historia de milagro y muerte. El gaucho Antonio Plutarco Cruz Mamerto Gil Núñez (1847- 1868) fue un joven correntino que luego de participar en la guerra de la Triple Alianza fue reclutado por el Partido Autonomista para pelear en la guerra civil correntina contra el opositor Partido Liberal, pero desertó. Dado que la deserción era delito, fue capturado, colgado en un árbol de Espinillo y muerto por un corte en la garganta. Todos los 8 de enero en cada rincón del país se enciende una vela roja para venerar al Gauchito Gil Cuenta la leyenda que Gil le dijo a su verdugo que debería rezar en su nombre por la vida de su hijo, que estaba muy enfermo. Luego de matarlo, el hombre llegó a su casa y encontró a su hijo al borde de la muerte. El verdugo, de apellido Zalazar, rezó al Gauchito Gil y su hijo sanó milagrosamente. Las personas que se enteraron del milagro construyeron un santuario, que aún permanece y donde se le rinde culto. El culto del Gauchito Gil se ha extendido desde la provincia de Corrientes hacia el resto del país, con varios santuarios en su honor en caminos urbanos y rurales. Desde entonces, los devotos del Gauchito le hacen ofrendas y le prenden velas rojas en el santuario ubicado a kilómetros de la ciudad correntina. A su vez, se toma la tradición de envolver con banderas rojas o pintar de rojo los santuarios de veneración al Gauchito Gil, dado a que es el color que caracteriza al Partido Autonomista en la provincia de Corrientes, al que pertenecía el Gauchito Gil. Todos los 8 de enero en cada rincón del país se enciende una vela roja para venerar al Gauchito Gil. Es una figura que no forma parte del santoral ni está en proceso de canonización, pero que se convirtió en un centro de culto. Sin embargo, forma parte de las "devociones paganas" vistas de reojo por la Iglesia, por el clamor popular que generan. Al Gauchito se lo invoca por cuestiones de salud, trabajo, necesidades materiales o para tener fuerza de voluntad y protección en momentos difíciles. Muchos lo consideran el santo de los desahuciados. A su vez, al no ser considerado santo por la Iglesia, varios hacen pedidos por cuestiones consideradas pecaminosas o para ayuda en el amor (font: clarin.com)
Informació

Indicador.

Ruïnes arqueològiques

Dolmen de Gurri.

Dolmen de tipus galeria, del segon mil·lenni aC. Com a tomba va ser utilitzada força temps i s'hi va trobar un punyal de bronze, puntes de sageta, una punta de llança i fragments de ceràmica hallstàttica. En origen era un túmul.
fotografia

Bassa de senglars.

Ruïnes arqueològiques

Dolmen de Castellruf.

No resta clar si era un dolmen simple o de galeria, en origen era un túmul. És del segon mil·lenni aC, del calcolític. ]
Ruïnes arqueològiques

Poblat ibèric de Castellruf: sitja i restes de les cases i muralla.

Oppidum ibèric que va estar habitat fins el segle II aC., on molt probablement va patir l'atac de les tropes romanes de Cató. Té una muralla de metre i mig d'amplada feta amb pedra seca, que hom pot observar a l'est i sud del conjunt. Podem observar habitatges de l'época, amb llar de foc i una planta. Avui està molt embardissat, malgrat tot podem veure molts restes. Caldria netejar, excavar, consolidar, informar i mantenir aquesta important resta de la història, però...

Comentaris

    Si vols, pots o aquesta ruta.