Temps  5 hores 20 minuts

Data de realització de gener 2016

7,1

Vista 781 vegades, descarregada 10 vegades

a prop de Celrà, Catalunya (España)

Ruta que forma parte del recorrido por todos los pueblos de la Provincia de Girona, con el objeto de conocer sus lugares más interesantes, fotografiarlos y documentarlos.

Estos dos pueblos habían quedado en el tintero de la última ruta que realizamos por esta zona, así que hemos preparado un itinerario para pasar por ambos y al mismo tiempo dar un paseo por otros caminos por los que antes no habíamos circulado.

Salida de Celrá cerca de la antigua fábrica Pagans ahora convertida en instalaciones municipales. Por el carril bici nos dirigimos al centro de la población y a su Iglesia. Hacia el Sur encontramos los indicadores que nos dirigen a Juià.

Aquí buscamos la carretera asfaltada que la une y que nos lleva a Sant Martí Vell.

Después de visitarlo tomamos la carretera GIV -6701, que conduce a Madremanya y que dejaremos girando a la izquierda para acercarnos al barrio de La Vilosa y desde aquí llegaremos a Pedrinyà.

Pasado este pueblo hay un letrero que a la izquierda nos conduce al pueblo de La Pera, y bordeándolo hasta encontrar la GIV-6425, para luego a unos 200 metros y bien señalizado, a la izquierda se inicia el camino que conduce a Flaçá. Nosotros hemos pasado antes por Riurás.

Una vez en Flaçà, se continua hasta Sant Joan de Mollet y luego siguiendo a distancia el Río Ter se llega a Bordils y al comienzo y final de esta ruta en Celrà.

LA TRADUCCION AL CATALAN ES DEL TRADUCTOR DE GOOGLE

Ruta que forma part del recorregut per tots els pobles de la Província de Girona, amb l'objecte de conèixer els seus llocs més interessants, fotografiar-los i documentar-los.

Aquests dos pobles havien quedat al tinter de l'última ruta que vam fer per aquesta zona, així que hem preparat un itinerari per passar per tots dos i al mateix temps fer una passejada per altres camins pels que abans no havíem circulat.

Sortida de Celrà prop de l'antiga fàbrica Pagans ara convertida en instal·lacions municipals. Pel carril bici ens dirigim al centre de la població ia la seva Església. Cap al Sud trobem els indicadors que ens dirigeixen a Juià.

Aquí busquem la carretera asfaltada que la uneix i que ens porta a Sant Martí Vell.

Després de visitar-lo prenem la carretera GIV -6701, que condueix a Madremanya i que deixarem girant a l'esquerra per apropar-nos al barri de la Vilosa i des d'aquí arribarem a Pedrinyà.

Passat aquest poble hi ha un rètol que a l'esquerra ens condueix al poble de la Pera, i vorejant-lo fins a trobar la GIV-6425, per després a uns 200 metres i ben senyalitzat, a l'esquerra s'inicia el camí que condueix a Flaçá. Nosaltres hem passat abans per Riuràs.

Un cop a Flaçà, es continua fins a Sant Joan de Mollet i després seguint a distància el Riu Ter s'arriba a Bordils i al començament i final d'aquesta ruta a Celrà.
Los primeros datos documentales de Sant Martí Vell no se localizan hasta bien entrada la época medieval, cuando en Sant Martí Vell había un castillo o casa fuerte y un templo parroquial, que serían elementos decisorios para el desarrollo del pueblo de Sant Martí Vell. Se nombre por primera vez en el testamento de Gialbert de Cruïlles bajo el nombre de "Sancti Martini quien dicunt vetulo". Durante este siglo y buena parte de la época medieval del antiguo castillo o casa fuerte, de la que eran originarios la estirpe de los iris, centraba el único poblamiento compacto del término gracias a la defensa que le ofrecían unas posibles murallas. Desgraciadamente no quedan restos de este antiguo castillo o casa fuerte, pero el trazado del pueblo sugiere la primitiva ordenación medieval y diferentes autores entre ellas Campo y Jordán, apuntan que el castillo podría haber estado situada en la casa que está justo en frente de la iglesia parroquial (construcción que, por otra parte, conserva un gran portal adovelado en la puerta principal) y que la iglesia parroquial habría sido la capilla. Estas hipótesis se ven reforzadas por el testamento de Guillermo de San Martín, hermano del abad de San Félix de Gerona, Rotland, fechado el 17 de julio de 1166. En este documento Guillermo deja a la iglesia una casa que le pertenecía, contigua en el templo parroquial, para que haga uso el sacerdote. Esta casa podría ser la casa de los San Martín, ya que en esa fecha la familia San Martín ya tenía fijada su residencia en la ciudad de Girona, a pesar de mantener algunas propiedades en San Martín. Esta casa se utilizó como rectoría durante muchos años. Les primeres dades documentals de Sant Martí Vell no es localitzen fins ben entrada l'època medieval, quan a Sant Martí Vell hi havia un castell o casa forta i un temple parroquial, que serien elements decisoris per al desenvolupament del poble de Sant Martí Vell. Es nom per primera vegada en el testament de Gialbert de Cruïlles sota el nom de "Sancti Martini qui dicunt vetulo". Durant aquest segle i bona part de l'època medieval de l'antic castell o casa forta, de la qual eren originaris l'estirp dels iris, centrava l'únic poblament compacte del terme gràcies a la defensa que li oferien unes possibles muralles. Malauradament no queden restes d'aquest antic castell o casa forta, però el traçat del poble suggereix la primitiva ordenació medieval i diferents autors entre elles Camp i Jordà, apunten que el castell podria haver estat situada a la casa que està just al davant de l'església parroquial (construcció que, d'altra banda, conserva un gran portal adovellat a la porta principal) i que l'església parroquial hauria estat la capella. Aquestes hipòtesis es veuen reforçades pel testament de Guillem de Sant Martí, germà de l'abat de Sant Feliu de Girona, Rotland, datat el 17 de juliol de 1166. En aquest document Guillermo deixa a l'església una casa que li pertanyia, contigua al temple parroquial, perquè faci ús el sacerdot. Aquesta casa podria ser la casa dels Sant Martí, ja que en aquesta data la família Sant Martí ja tenia fixada la seva residència a la ciutat de Girona, tot i mantenir algunes propietats a San Martín. Aquesta casa es va utilitzar com rectoria durant molts anys.
La pera
Bordils

Comentaris

Si vols, pots o aquesta ruta.