Temps  5 hores 52 minuts

• Fàcil de seguir

• Entorn

Vista 1828 vegades, descarregada 15 vegades

a prop de Broeksittard, Limburg (Nederland)

Deze fietstocht voert langs de Nederlands-Duitse grens tussen Sittard en de Meinweg. Hoogtepunten zijn nationaal park de Meinweg, het IJzeren Bos, de Roer, het rustige platteland van de Selfkant met het westelijkste puntje van Duitsland, ‘t Hout en het Tüdderner Fenn. De heenreis gaat grotendeels door Duitsland, en de terugreis door Nederland, in principe zo dicht mogelijk tegen de grens aan, maar af en toe wordt de grens gepasseerd en worden de leukere weggetjes gekozen. Tijdens deze fietstocht voor de racefiets rijd je bij twee grensovergangen over kleine stukjes (~300 m) halfverharde weg (zie waypoints) die op de racefiets goed te doen zijn als je niet te hard rijdt.
De tocht begint nabij de grensovergang Sittard-Wehr. In Wehr daal je af naar de Rodebach, waar je op een mooi fietspad door het Tüdderner Fenn langs naar Tüddern fietst. Van hier gaat het op het fietspad langs de K1 naar Isenbruch, het westelijkste dorpje van Duitsland. Over rustige landwegen fiets je door de Selfkant via Schalbruch vlak langs de grens en er een stukje over richting Höngen. In Saeffelen pak je een klein stukje Nederland mee in Spaanshuisken. Tussen Saeffelen in Waldfeucht fiets je op een landweg tussen de windmolens door. Waldfeucht is een klein plaatsje met oude omwalling. Door verschillende dorpjes fiets je dicht aan de grens naar Karken. Vlak na Karken kruis je de Roer. Bij Effeld rijd je langs een slot naar de Waldsee. Een stukje van 250 m halfverharde weg brengt je bij de grens. Door Etsberg gaat het richting Vlodrop-Station. Hierbij rijd je een flink stuk over de Boslaan door natuurgebied de Meinweg. Vlak na Vlodrop-Station kruis je het verlaten spoor van de IJzeren Rijn en zie je links de oprijlaan naar de Maharishi European Research University. Hier moet je opnieuw een stukje van 300 m over een halfverhard fietspad met twee wildroosters om bij de Duitse grens te komen. Daarna gaat het naar Dalheim en fiets je langs de 221 naar Niederkrüchten. Hier zet je weer koers naar de Nederlandse grens die je bij Meinweg binnen rijdt. De weg is hier omgebouwd tot een mooie fietsstraat (alleen bestemmingsverkeer). Het eerste stuk van het nationaal park is open landschap. Een deel van de agrarische bestemming is omgezet in natuur en ik zag grote groepen ganzen. Bij de voormalige staatsmijn Beatrix daal je door prachtig bos en heide af tot je weer bij de IJzeren Rijn bent. Kort daarna vind je links het bezoekerscentrum met een leuke horeca-gelegenheid, geschikt voor een pauze. Langs Herkenbosch met kasteel Daelenbroeck fiets je naar Vlodrop, waarbij de Roer opnieuw passeert vlak voor het dorp. Van Vlodrop gaat het naar Posterholt en vanaf hier fiets je een langer stuk op het fietspad langs de N274. Na enige tijd zie je links een steilrand waar de Maas ooit langs stroomde. Tot Koningsbosch fiets je langs de N274 en vlak voor de grens fiets je over landbouwwegen om de Selfkant heen naar Susteren. Het laatste stuk gaat over een fietspad door het prachtige IJzeren bos. Aan het einde rijd je door Susteren langs de Amelbergabasiliek naar ’t Hout, een ander natuurgebied. Vervolgens keer je weer terug richting Susteren en rijd je Duitsland in bij het meeste westelijke puntje. Je kunt dit punt ook bezoeken via een houten vlonder (boven de Rode Beek is het punt gemarkeerd; zie waypoint). Na het bezoekje fiets je naar Nieuwstadt en door naar Millen. Vanaf hier heb je nog een mooi fietspad naar Tüddern waarna je door oostelijk Sittard weer terugrijdt naar het beginpunt.
Horeca onder meer in Tüddern, Waldfeucht, bij de Waldsee in Effeld, bij Vlodrop-Station, het bezoekerscentrum de Meinweg, in Vlodrop, Posterholt en Susteren.
  • Foto de Afslag N274
Na ruim 9 km langs de N274 sla je vlak voor de grens met de Selfkant rechtsaf.
  • Foto de Boslaan
Weg door het bos en langs heide naar Vlodrop-Station, waar de weg de niet in bedrijf zijnde spoorlijn "IJzeren Rijn" kruist en bij de ingang van de Maharishi European Research University eindigt bij een onverharde grensovergang naar Duitsland.
  • Foto de Fietspad IJzerenbos
Prachtig fietspad in twee delen door het mooie IJzerenbos
  • Foto de Fietspad Millen-Tüddern
Fietspad tussen Millen en Tüddern, vlak langs de grens.
  • Foto de Fietspad Tüdderner Fenn
Fietspad langs de Rodebach door het mooie Tüdderner Fenn
  • Foto de Fietsstraat Meinweg
Prachtige nieuwe brede fietsstraat door het Meinweg gebied. Alleen voor locaal autoverkeer toegestaan. Het eerste gedeelte is door landbouwgebied, en daarna door in natuur omgezet landbouwgebied; daarna daal je af door bos en heide richting IJzeren Rijn waar de fietsstraat ophoudt.
  • Foto de Gezicht op Daalenbroeck
Gezicht op kasteel Daalenbroeck
  • Foto de Grensovergang Effelderweg
Grensovergang. De halfverharde weg gaat over in een geasfalteerd fietspad.
  • Foto de Grensovergang Wehr
Grensovergang bij Sittard richting Wehr, langs de B56.
  • Foto de Halfverharde fietsroute (300 m)
Vanaf hier rijd je over een klein stuk halfverharde boslaan/fietspad met twee wildroosters. Een alternatieve route is er niet direct, maar op zich goed te doen voor de racefiets.
  • Foto de Halfverharde weg bij Waldsee (250 m)
Stuk halfverharde weg van 250 meter naar de grens. Goed te doen op de racefiets.
  • Foto de Landbouwweggetje met windmolens
Landbouwweg tussen de grote windmolens, op weg naar Waldfeucht
  • Foto de Meinweg
Vanaf hier daal je af door bos en heide.
  • Foto de Millen
Klein dorpje aan de grens
  • Foto de Roer
Je kruist hier de Roer
  • Foto de Roerbrug
Je kruist hier de Roerbrug
  • Foto de Sint Amelbergabasiliek
Oude basiliek in Susteren
  • Foto de Spaanshuisken
Klein dorpje in een hoekje gevangen tussen de Duitse grens. Je rijdt er in en direct weer uit.
  • Foto de Steilrand
Een steilrand naast de N297. Hier stroomde vroeger de Maas...
  • Foto de Viaduct B56
Viaduct over de nieuwe B56
  • Foto de Waldfeucht
Dorpje met stadswallen
  • Foto de Weg langs grens
Landbouwweggetje door de Selfkant vlak langs de grens. Vanaf dit waypoint vormt de weg een stukje (400 m) de grens.
  • Foto de Westelijkste puntje van Duitsland
Hier hebben ze over de Rode Beek/Rodebach op het westelijkste puntje van Duitsland een grensmonument opgetrokken. Als er verder niemand is kun je er voorzichtig over de houten vlonders naar toe fietsen, anders kun je beter lopen.
  • Foto de Zu den Benden
Rustig landweggetje in de noordelijke Selfkant

2 comentaris

• Foto de omegaseamaster

omegaseamaster 21/05/2018

Ik heb deze route gereden. Ik heb de route opgepakt in Isenbruch en gevolgd tot Nieuwstadt. Mijn start en eindpunt was Stein. Hele mooie route. Toch weer op plekken geweest waar ik normaal nooit kom. Bedankt voor de route en de uitvoerige beschrijving. Je steekt er veel moeite in en dat komt terug in de mooie route en de beschrijving. Top! groetjes Albert

• Foto de Tjaart Molenkamp

Tjaart Molenkamp 21/05/2018

Dag Albert, bedankt voor de complimenten. Mooi dat je er van genoten hebt!

Si vols, pots o aquesta ruta.