3,6
7,2

Vista 2238 vegades, descarregada 83 vegades

a prop de Erill la Vall, Catalunya (España)

Ascensión al Comaloformo (3.029 m) y Besiberri sur (3.017 m) desde presa de Cavallers

La ruta sale de la Presa de Cavallers, hay que atravesarla toda por su puente, a mano derecha sale una senda que va ascendiendo por la pared de forma increible, hay que pasar los dos pasos del oso y a partir de aquí olvidarse de la senda. Todo el recorrido es por bloques de piedra y en ascenso seguido hasta el lago helado del Comaloformo, aquí hay que llanear 15 minutos y después atacar la tartera, siempre por la derecha para ir hacia la brecha que se ve entre el Comalaformo y el Besiberri sur. El tramo final de esta tartera es casi vertical (imprescindible llevar casco y cuando uno asciende el otro espera, hay mucha piedra suelta). Aquí ya está la cresta, que no tiene ninguna dificultad, y en 5 minutos se llega a la cima del Comaloformo.
Para ir al Besiberri sur nosotros perdimos altura por el lado contrario a la presa para ir a buscar el camino que viene de Conangles. Este camino evita la cresta o perder altura por la tartera que habíamos venido para luego volver a ganar altura. La ruta que seguimos es muy fácil. La bajada del Besiberri sur nosotros la hicimos por dos chimeneas que quedan a la izquierda de la cima mirando a la Presa de Cavallers, no son chimeneas fáciles, por lo que si tienes vértigo ni lo intentes.
Si quieres hacer estas dos cimas y no hacer esta ruta que exige cierto nivel, puedes hacer las cimas por Conangles, donde la ruta es menos exigente y no te encontrarás la tartera final.
Desde las dos cimas hay vistas espectaculares al Parc Nacional d’Aigüestortes, viendo el Estany Negre, los Estanys de Gemma y un montón de estanques más.
El Colamoformo se considera la cima más alta de Cataluña por los puristas ya que la Pica d’Estats se comparte con Francia por ser cima fronteriza.

En Català:

La ruta surt de la Presa de Cavallers, cal travessar-la tota pel seu pont. A mà dreta surt un camí que va ascendint per la paret de forma increïble, cal passar els dos passos de l'ós i a partir d'aquí oblidar-se de la senda. Tot el recorregut és per blocs de pedra i en ascens seguit fins al llac gelat del Comaloformo, aquí cal planejar 15 minuts i després atacar la tartera, sempre per la dreta per anar cap a la bretxa que es veu entre el Comalaformo i el Besiberri sud . El tram final d'aquesta tartera és gairebé vertical (imprescindible portar casc i quan un puja l'altre espera, hi ha molta pedra solta). Aquí ja hi ha la carena, que no té cap dificultat, i en 5 minuts s'arriba al cim del Comaloformo.

Per anar al Besiberri sud nosaltres vam perdre alçada pel costat contrari a la presa per anar a buscar el camí que ve de Conangles. Aquest camí evita la cresta o perdre alçada per la tartera que havíem vingut per després tornar a guanyar alçada. La ruta que vam seguir és molt fàcil. La baixada del Besiberri sud nosaltres la vam fer per dues xemeneies que queden a l'esquerra del cim mirant a la Presa de Cavallers, no són xemeneies fàcils, per la qual cosa si tens vertigen ni ho intentis.

Si vols fer aquestes dos cims i no fer aquesta ruta que exigeix ​​cert nivell, pots fer els cims per Conangles, on la ruta és menys exigent i no et trobaràs la tartera final.

Des dels dos cims hi ha vistes espectaculars al Parc Nacional d'Aigüestortes, veient l'estany Negre, els estanys de Gemma i un munt d'estanys més.

El Colamoformo es considera el cim més alt de Catalunya pels puristes ja que la Pica d'Estats es comparteix amb França per ser fronterera.

Comentaris

Si vols, pots o aquesta ruta.